Hipprint Helpdesk.

FAQ & veelgegeven antwoorden

aanleveren van bestanden

Goed om te weten

Ondanks onze standaard gratis bestandscontrole en digitale proefdruk bent u als klant zelf verantwoordelijk voor de bestanden die u aanlevert. Indien u zelf zorgt voor uw drukbestanden begeleiden wij u natuurlijk met advies en een duidelijke how-to. Liever samenwerken met onze ontwerpstudio? Dan zorgen wij natuurlijk voor een perfecte aanlevering en uitvoering van begin tot einde. Bekijk de pagina van de ontwerpstudio voor meer informatie omtrent prepress en ontwerp.

Producten zoals u ze graag ziet.

Zoals gezegd voorzien wij bij iedere bestelling een gratis standaard bestandscontrole en digitale proefdruk, en zetten wij uw bestelling pas in productie met uw goedkeuring.

Resolutie

Voor een goede kwaliteit drukwerk is de PPI (pixels-per-inch) of DPI (dots-per-inch) zeer belangrijk. Afhankelijk van de toepassing en afstand tot het product hanteren wij verschillende waardes om de kwaliteit te waarborgen:

Voor toepassingen veraf:

Een minimale resolutie van 70 ppi. Een kleinere waarde resulteert in een mindere kwaliteit maar is soms niet te vermijden. De ondergrens voor toepassingen veraf is een resolutie van 40 ppi

Voor toepassingen dichtbij:

Een minimale resolutie van 150 ppi.Een kleinere waarde resulteert in een mindere kwaliteit maar is soms niet te vermijden. De ondergrens voor toepassingen dichtbij is een resolutie van 70 ppi.

Dit zijn de waardes die van toepassing zijn op het eindformaat. Indien uw printbestand is opgemaakt op een schaal van 50% houd er dan rekening mee dat een ppi van 150 in uw bestand uiteindelijk resulteert in een print van 75 ppi.

 

Afloop

Door onze gratis standaard bestandscontrole en digitale proefdruk is uw geleverd product ook dat wat u besteld heeft. Een juiste afloop is hierin erg belangrijk. Wij maken in ons assortiment het volgende onderscheid.

Borden, panelen, vlaggen en banners:

Deze dienen een afloop te hebben van 10mm

Drukwerk zoals naamkaartjes en briefpapier.

Deze dienen een afloop te hebben van 3mm

Afwijkende producten

Indien er afkijkende specificaties gelden voor producten brengen wij u hiervan op de hoogte in onze communicatie. Ook hebben wij een database van templates die u kunt gebruiken met de juiste marges en afloop.

 

Snijtekens

Uw printbestand, in .pdf, dient zonder snij- of aflooptekens aangeleverd te worden.

Voorkeur bestandsformaten:
• voor rasterafbeelding: .TIF – noodzakelijk gecomprimeerd en afgevlakt
• voor vectorafbeeldingen: .EPS of .AI

Aanleveren in PDF:
• Afmetingen van aangeleverd bestand dienen overeen te komen met het bestelde formaat +10mm afloop. Of anders indien aangegeven in het schema hierboven.
• Plaats geen snijtekens of kaders op het te printen beeld
• Verwijder alle onzichtbare lagen uit de opmaak
• Alle gebruikte lettertypes moeten ingesloten worden in de PDF (“embed fonts”) of omgezet worden naar lettercontouren
• Zorg dat je pdf-bestand is afgevlakt vooral als je verlopen, transparanties of effecten gebruikt.
• Gebruik bestandsnamen zonder speciale tekens waarin de schaal wordt vermeld in procenten. Schaal 1-10 wordt dus: 10%

Kleurprofielen:
Gebruik in bestanden enkel CMYK. PMS of RAL kleuren kunnen niet geprint worden en worden door omgezet naar CMYK. Zo kunnen steunkleuren anders geprint worden dan bij bijv. een offsetdrukker..

Je kan je bestanden via de volgende manieren bij ons aanleveren:

  • onder de 15 Mb kunt u het contactformulier gebruiken te vinden op iedere productpagina.
  • grotere files kunt u doorsturen via wetransfer.com
 
Voor algemene mail stuurt u naar info@hipprint.be. Voor de ontwerpstudio stuur u naar studiohip@hipprint.be

Een cutcontour of boorgaten dient niet aangegeven te worden in het printbestand. Deze ontvangen wij graag in een andere file met de zelfde eindafmetingen als het printbestand.

Voor groot aantal producten hebben wij template -files waarmee u zelf aan de slag kan gaan. Deze templates bevatten de juiste marges en afloop waarmee wij uw bestelling in productie kunnen laten gaan.

bestellen

Naargelang uw aanvraag verloopt onze samenwerking als volgt.

U levert de printbestanden zelf aan:

    • Nadat u akkoord bent gegaan met onze offerte ontvangen wij alle bestanden van u via de mail naar studiohip@hipprint.be of via wetransfer.com.
    • Vervolgens controleren onze ontwerpers uw bestanden na op de juiste parameters zoals afloop, resolutie en eindafmetingen.
    • Nadat u eventuele correcties een doorgevoerd sturen wij u een digitale proefdruk van uw bestelling.
    • Met uw goedkeuring zetten wij uw bestelling in productie.

U maakt gebruik van de ontwerpstudio van hipprint:

  • Nadat u akkoord bent gegaan met onze offerte neemt de ontwerpstudio direct contact met u op.
  • Tezamen gaan jullie jullie aan de slag met het ontwerp. Dit o.a. meerdere voorstellen en correcties. Meer informatie hierover vindt u op de ontwerpstudio afdeling.
  • U ontvangt een digitale proefdruk van uw bestelling.
  • Met uw goedkeuring zetten wij uw bestelling in productie.

U bent als klant zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de bestanden die u aanlevert maar wij denken natuurlijk graag met u mee. Hieronder vindt u een uitgebreide uiteenzetting voor de voorbereiding van uw drukwerk of uitvoering. Lees de onderstaande specificatie aandachtig om onze samenwerking zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Uiteraard controleren wij u bestanden en indien er bij de controle onvolkomenheden naar voren komen krijgt u van ons een melding. Wij gaan pas na uw akkoord over tot uitvoering.

Bij uw eerste bestelling vragen wij om een vooruitbetaling van uw bestelling. Hierna gaan wij over op een betaling op factuur.

Wanneer uw een offerte van ons hebt ontvangen staat hier duidelijk op vermeld of de betaling; na afloop voldaan dient te worden of er reeds een deel vooraf betaald dient te worden. Dit hangt af van de omvang van de bestelling.

De actuele betalingsgegevens kunt u vinden op uw offerte of pro-forma factuur. Ook bij onze bedrijfsgegevens onderaan deze pagina vindt u alle relevatie gegevens die u nodig heeft.

bezorgen

Omdat wij samenwerken met verschillende bezorgdiensten zijn wij ten alle tijden onderworpen aan levertijden en -dagen welke deze bedrijven hanteren.

Voor het overgrote deel van ons assortiment kunnen wij uw bestelling binnen 1 dag laten verzenden. Onze standaard levertijd is 5 tot 7 werkdagen.

De effectieve leverdatum wordt u meegedeeld bij de offerte en daarna bij de effectieve productie.

Leveren op feestdagen is door deze bovenstaande regels dus waarschijnlijk niet mogelijk.

Per order bekijken wij de minimale verzendkosten die nodig zijn om uw producten naar het adres naar keuze te verzenden. Standaard is dit €15  excl. btw

Uw bestelling opdelen en laten bezorgen bij bijv. een bouwplaats of evenement is mogelijk maar kan een eventuele meerprijs met zich meebrengen.

producten

Het verwijderen van sticker gaat vrij eenvoudige met je juiste gereedschappen. Ook heeft de kwaliteit van het gebruikte materiaal invloed op de eenvoud van het verwijderen:

1. Verwarm de folie / sticker met een (industriële) föhn.

Zorg dat de folie warm genoeg is om los te komen van het oppervlak. Maak deze achter niet te warm opdat deze gaan verbranden of te fel uitrekt, en hierdoor kapot gaat, bij het los trekken.

2. Verwijder de folie met de handen of met een mes (breekmes / afbreekmes / cuttermes).

Naargelang de oppervlakte waar de sticker op zit is het belangrijk deze niet te beschadigen. Bij bijv. een raam (glas) kan dit minder kwaad als bij de lak van een auto. Gebruik je nagels of het mesje om de hoekjes van de folie los te maken waarna je deze kan lostrekken van de ondergrond.

3. Verwijder eventuele achtergebleven lijmresten.

Met een lijmverwijderaar kan je vervolgens eventuele achtergebleven lijmresten verwijderen. Is er veel lijm achtergebleven zorg dan voor de nodige materialen voor je eigen bescherming en gemak. In dit geval spuit je de oppervlakte goed in met de lijmverwijderaar en laat je dit even intrekken. Met een rakel ‘schraap’ je vervolgens de lijmresten weg. Veeg je rakel regelmatig schoon aan een papier doek die je weg kan gooien. Spuit daarna nogmaals het oppervlakte in en veeg na met een (papieren) doek.

4. Een nieuwe sticker.

Ga je op die zelfde oppervlakte een nieuwe sticker plaatsen? Zorg dan dat je deze eerste goed ontvet!

 

Dat vinden wij vervelend om te horen. Stuur direct een mail naar info@hipprint.be met je klacht. Geef ons alle informatie m.b.t. je klacht en wij sturen je binnen 48u terug met een passend antwoord en/of oplossing.

over hipprint

Hoofdzetel hipprint zonder bezoekadres:

Salviastraat 53
3590 Diepenbeek, België
Website: https://www.hipprint.be
E-mail: info@hipprint.be

BTW nr.: BE0627948603

IBAN: BE20 7310 0916 4956
BIC: KRED BE BB